Jak dobrać odpowiedni łańcuch rowerowy?
4 września 2017
Plecak rowerowy na krótkie przejażdżki – co warto kupić?
4 września 2017
Jak dobrać odpowiedni łańcuch rowerowy?
4 września 2017
Plecak rowerowy na krótkie przejażdżki – co warto kupić?
4 września 2017

Jak dobrze ustawić mostek rowerowy – wspornik kierownicy?

Mostek rowerowy, który nazywany jest także wspornikiem kierownicy, jest bardzo ważnym elementem w konstrukcji roweru. Jego zadaniem jest połączenie ze sobą ramy rowerowej i widelca oraz kierownicy. Aby móc wygodnie jeździć na rowerze, powinniśmy odpowiednio wyregulować mostek rowerowy. O czym pamiętać przy jego regulacji?

 

Długość mostka rowerowego oraz kąt jego pochylenia wpływa na pozycję zajmowaną przez rowerzystę. Przy zakupie roweru warto wobec tego sprawdzić, z jakim mostkiem mamy do czynienia, a także jaka jest jego możliwość regulacji.

Rodzaje mostków rowerowych:

  • mostek typu ahead – stosowany obecnie najczęściej w dobrych rowerach górskich, trekkingowych, crossowych, także w rowerach miejskich, pozwala na zamontowanie bezpośrednio na rurze widelca czy amortyzatora z użyciem obejmy, możemy spotkać się z kilkoma średnicami obejm, a mianowicie 1 1/8″, 1 1/4″ oraz 1,5″
  • mostek typu wpuszczanego – to starszy typ mostka, stosowany już dość rzadko, ma formę zakrzywionej rury z wysięgnikiem, jedna końcówka rury wchodzi w środek rury widelca, natomiast kierownica montowana jest z użyciem śrub

W niektórych rowerach stosuje się również mostki zintegrowane z kierownicami, czyli są one połączone ze sobą.

We współczesnych rowerach najczęściej montuje się mostki ahead mające długość od 70 mm do 130 mm. Mają one również różny kąt, ale możemy znaleźć też w sprzedaży mostki z regulacją, a wtedy możemy samodzielnie ustawić, w jakiej pozycji ma znajdować się mostek, aby był dla nas najwygodniejszy.

Jak dobrze ustawić kierownicę z mostkiem?

Jeżeli nie wyregulujemy odpowiednie mostka oraz tym samym położenia kierownicy, możemy narazić się na bóle szyi, ramion oraz pleców.

Gdy jeździmy na rowerze rekreacyjnie, wówczas kąt pomiędzy naszym tułowiem a ramieniem trzymającym kierownicy nie powinien być większy od 90 stopni. Gdy dopiero zaczynam jazdę, możemy ustawić wtedy mostek nieco wyżej od siodełka lub też na tym samym poziomie, ponieważ wtedy jeździ się wygodniej – pozycja nie jest tak pochylona.

Zdecydowanie najłatwiej będzie nam ustawić odpowiednią pozycję z mostkiem regulowanym. Jednak możemy też wybrać mostki rowerowe ahead, które mogą być montowane w dwóch pozycjach – do dołu i do góry, aby uzyskać określony kąt nachylenia. Oczywiście, kąt wpływa też na to, jaką długość mostka uzyskamy – gdy chcemy mieć pozycję bardziej opływową podczas jazdy na rowerze, mostek dłuższy będzie lepszy, ale nie powinien być za długi, by nie powodować bólu rąk.

Dodaj komentarz