Gokarty pod chmurką przy Stadionie Narodowym w Warszawie
30 czerwca 2017
Jak zadbać o zmywarkę, aby zmniejszyć ryzyko jej usterek?
30 czerwca 2017
Gokarty pod chmurką przy Stadionie Narodowym w Warszawie
30 czerwca 2017
Jak zadbać o zmywarkę, aby zmniejszyć ryzyko jej usterek?
30 czerwca 2017

Katalizator w samochodzie – jak działa i do czego służy?

Katalizator samochodowy, który jest określany także mianem konwertera czy reaktora katalitycznego, jest częścią układu wydechowego we współczesnych samochodach. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że katalizator jest jednym bardziej wartościowych elementów w pojeździe. Jak działa i do czeto służy?

Głównym zadaniem katalizatora jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków wydzielanych do atmosfery wraz ze spalinami. Dawniej katalizatory po prostu nie były używane w pojazdach, ponieważ nie istniały tak rygorystyczne normy związane z emisją spalin. Teraz są one używane powszechnie w autach osobowych, a także w wielu innych pojazdach z silnikiem spalinowym, na przykład w autobusach, ciężarówkach, wózkach widłowych, lokomotywach.

Katalizator samochodowy – jak to działa?
Z zewnątrz katalizator wygląda jak tłumik w układzie wydechowym, niemniej pełni inną rolę. Jest to blaszana puszka, w której rozmieszcza się dużą liczbę kanałów mających strukturę plastra miodu, które pokrywane są specjalnymi pierwiastkami. Najczęściej jest to platyna, ale również stosuje się rod i pallad. To cenne metale szlachetne, co powoduje, że katalizatory stają się nierzadko łupem złodziejów.

Działanie katalizatorów samochodowych związane jest z redukcją toksycznych, szkodliwych składników zawartych w spalinach. Zmniejszanie ich ilości następuje wtedy, gdy gazy spalinowe wchodzą w reakcję chemiczną z katalizatorem.

Rodzaje katalizatorów samochodowych
Ze względu na zastosowane materiały możemy wyróżnić dwa rodzaje katalizatorów – ceramiczne, które wyposażone są w blok ceramiczny, a także metalowe, czyli z blokiem metalowym. Aktualnie w najnowszych pojazdach stosuje się specjalne układy składające się z kilku reaktorów dla jeszcze skuteczniejszego zatrzymywania zanieczyszczeń.

Przy silnikach o zapłonie iskrowym głównie używane są reaktory trójfunkcyjne TWC, które pozwalają na zredukowanie tlenków azotu, a także utleniają tlenek węgla oraz węglowodory. Natomiast przy silnikach o zapłonie samoczynnym wykorzystuje się reaktory utleniające, które powodują utlenianie węglowodorów oraz tlenku węgla. Redukcja tlenku azotu jest niemożliwa z powodu pracy tych silników na mieszankach ubogich.

Naprawa i skup katalizatorów samochodowych
Gdy katalizator jest zepsuty i nie oczyszcza spalin prawidłowo, wówczas powinniśmy go naprawić. Najlepiej udać się w tym celu do dobrego serwisu samochodowego. Zdarza się jednak, że konieczne jest wymienienie katalizatora na nowy.

Gdy mamy nieużywany katalizator, możemy go sprzedać. Wtedy warto odwiedzić skup katalizatorów Katowice jest jednym z miast, gdzie będziemy mogli sprzedać te części w specjalnych skupach. Usługi tego rodzaju oferuje między innymi firma DS Auto. Z jej ofertą możemy zapoznać się pod adresem:

Dodaj komentarz