Jak promować sklep motoryzacyjny w internecie?
28 grudnia 2021
Nowoczesna odzież medyczna – funkcjonalna, wygodna i modna
7 lipca 2022

Masy bitumiczne, masy zalewowe na gorąco i dylatacje bitumiczne, czyli z czego składa się nawierzchnia drogowa

Powstanie drogi, po której będą mogły swobodnie poruszać się pojazdy, wymaga ciężkiej pracy i zastosowania wielu różnorodnych materiałów. Dzisiaj przyjrzymy się materiałom, bez których nie doszłoby do powstania nawierzchni, czyli wierzchniej warstwy drogi. Czym są masy bitumiczne i dylatacje bitumiczne? Sprawdźmy!

Masy bitumiczne, czyli podstawa przy budowie drogi

Pojęcie masy bitumicznej prawdopodobnie jest mało znane komuś, kto nie brał udziału w procesie budowy drogi. Jednocześnie wszyscy słyszeli o asfalcie. Okazuje się, że często to, co nazywamy asfaltem, to tak naprawdę masa bitumiczna.

Asfalt to materiał powstający po przerobieniu ropy naftowej. Od około 100 lat powszechnie wykorzystuje się go do budowy dróg. Jednak w rzeczywistości częściej niż czysty asfalt, stosuje się masy bitumiczne. W skład masy wchodzi kruszywo, wypełniacze i lepiszcze, czyli materiał łączący składniki, którym najczęściej jest właśnie asfalt. Ze względu na swoje właściwości, takie jak przede wszystkim duża wytrzymałość, ale też faktura sprzyjająca komfortowemu poruszaniu się kół po powierzchni, masy bitumiczne to główne pokrycia dróg na całym świecie. Jednak poza masami bitumicznymi istotne są również inne elementy konstrukcji drogi, a konkretnie jej nawierzchni.

Dylatacje bitumiczne i masy zalewowe na gorąco

Aby droga rzeczywiście była wytrzymała, a nawierzchnia nie uległa zniszczeniu po kilku miesiącach użytkowania, konieczne jest zastosowanie specjalnych rozwiązań. Okazuje się, że niezbędne elementy nawierzchni stanowią dylatacje bitumiczne. Mowa tutaj o specjalnej konstrukcji, w wyniku której powstaje szczelina pomiędzy odcinkami masy bitumicznej wyłożonej na drodze. Stworzenie konstrukcji pomiędzy odcinkami masy bitumicznej ma na celu przeniesienie obciążeń zewnętrznych, czyli powodowanych przez poruszające się pojazd, jak również obciążeń kompensacyjnych, zatem wywołanych poruszaniem się krawędzi.

Nie ma wątpliwości, że dylatacje bitumiczne są niezbędne. Niemniej jednak, aby był z nich rzeczywisty pożytek, szczeliny powinny zostać wypełnione odpowiednim materiałem. Wykorzystuje się do tego między innymi masy zalewowe na gorąco. Mowa tutaj o masie bitumicznej, która jednak różni się nieco składem i właściwościami od masy wykorzystywanej jako podstawowy materiał tworzący nawierzchnię. Jeśli chodzi o masy zalewowe na gorąco, są to materiały, których aplikacja wymaga podgrzania do temperatury ponad 100 stopni Celsjusza lub jeszcze wyższej. Warto podkreślić, że masy zalewowe wykorzystuje się również do wielu innych uszczelnień, między innymi pomiędzy elementami metalowymi i prefabrykatami, jak również podczas napraw pękniętych nawierzchni asfaltowych.

Dodaj komentarz