Rodzaje opon rowerowych
17 lipca 2017Jak dobrać kierownice do swojego roweru?
17 lipca 2017Jak zamontować tylną przerzutkę rowerową?
Tylna przerzutka jest bardzo istotnym elementem całego napędu. Jak wyregulować tylną przerzutkę ? Zanim zaczniemy regulację tylnej przerzutki, trzeba się upewnić, że hak w ramie jest prosty, a pancerze i linki najlepiej jakbyśmy mieli nowe. Ewentualnie możemy wyczyścić linki i pancerze suchą szmatką i naoliwić. Zanim przejdziemy do wymiany, będziemy musieli wyposażyć się w niezbędne narzędzia: śrubokręt płaski, klucz imbusowy 3 mm, klucz imbusowy 3 mm, szczypce do naciągania linek, obcinarka do linek, a także kombinerki.
Jak krok po kroku wymienić tylną przerzutkę?
Jeśli przy zakładaniu tylnej przerzutki w starym rowerze nie chcemy demontować łańcucha, pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest odkręcenie śruby kółka dolnego (musimy to zrobić kluczem imbusowym 3 mm) i wyciągnięcie kółeczka. Wózek należy lekko przekrzywić i przełożyć między łańcuchami (trzeba też pamiętać o tym, że przy przekrzywianiu wózka poluzuje się kółko górne, trzeba je dokręcić). Przerzutkę wkręcamy kluczem imbusowym 5 mm. Przy wkręcaniu odciągamy ją do tyłu, żeby końcówka układu sprężynującego naszła na odpowiedni ząbek w tylnym haku. Następnie ustawiamy zakres pracy przerzutki. Następnie musimy tak kręcić korbą, by łańcuch wszedł na największą koronkę. Trzeba pamiętać o tym, że w tym położeniu kółeczka powinny tworzyć linię prostą. Być może trzeba dokręcić śrubę regulacyjną „L” lub „H”. Teraz zakładamy linkę i pancerz przerzutkowy, a końcówkę linki przycinamy. Dopiero po wykonaniu tych czynności możemy przejść do regulacji przerzutki.
Jaką przerzutkę rowerową kupić?
Na pewno warto wybrać coś z oferty producenta shimano. W jego ofercie znajdziemy np. przerzutkę tylną 10 rzędową Shadow Shimano XT, to przerzutka z systemem Top Normal, które zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń. Przerzutka ma bardzo spłaszczony profil, co minimalizuje prawdopodobieństwo uderzenia w cokolwiek na trasie. Nowa przerzutka posiada usztywnioną konstrukcję w pionie, by nie uderzała o ramę podczas jazdy na wyboistym terenie.