Mostek rowerowy, który nazywany jest także wspornikiem kierownicy, jest bardzo ważnym elementem w konstrukcji roweru. Jego zadaniem jest połączenie ze sobą ramy rowerowej i widelca oraz kierownicy. Aby móc wygodnie jeździć na rowerze, powinniśmy odpowiednio wyregulować mostek rowerowy. O czym pamiętać przy jego regulacji?
Długość mostka rowerowego oraz kąt jego pochylenia wpływa na pozycję zajmowaną przez rowerzystę. Przy zakupie roweru warto wobec tego sprawdzić, z jakim mostkiem mamy do czynienia, a także jaka jest jego możliwość regulacji.
Rodzaje mostków rowerowych:
W niektórych rowerach stosuje się również mostki zintegrowane z kierownicami, czyli są one połączone ze sobą.
We współczesnych rowerach najczęściej montuje się mostki ahead mające długość od 70 mm do 130 mm. Mają one również różny kąt, ale możemy znaleźć też w sprzedaży mostki z regulacją, a wtedy możemy samodzielnie ustawić, w jakiej pozycji ma znajdować się mostek, aby był dla nas najwygodniejszy.
Jak dobrze ustawić kierownicę z mostkiem?
Jeżeli nie wyregulujemy odpowiednie mostka oraz tym samym położenia kierownicy, możemy narazić się na bóle szyi, ramion oraz pleców.
Gdy jeździmy na rowerze rekreacyjnie, wówczas kąt pomiędzy naszym tułowiem a ramieniem trzymającym kierownicy nie powinien być większy od 90 stopni. Gdy dopiero zaczynam jazdę, możemy ustawić wtedy mostek nieco wyżej od siodełka lub też na tym samym poziomie, ponieważ wtedy jeździ się wygodniej – pozycja nie jest tak pochylona.
Zdecydowanie najłatwiej będzie nam ustawić odpowiednią pozycję z mostkiem regulowanym. Jednak możemy też wybrać mostki rowerowe ahead, które mogą być montowane w dwóch pozycjach – do dołu i do góry, aby uzyskać określony kąt nachylenia. Oczywiście, kąt wpływa też na to, jaką długość mostka uzyskamy – gdy chcemy mieć pozycję bardziej opływową podczas jazdy na rowerze, mostek dłuższy będzie lepszy, ale nie powinien być za długi, by nie powodować bólu rąk.